Budsjettbackpacking i Hong Kong

Vi viste oss i Hong Kong under en dramatisk lyndusj som utløste litt turbulens i flyet. Den tette tåken og regnet virket som om de aldri ville dele seg, men da dyppet vi til slutt under den grå stormskyen vi ble belønnet med fantastisk utsikt over Hong Kong -skyline. Vi ankom Chep Lap Kok Island, der den internasjonale flyplassen ligger, og tok en buss over til Kowloon. Mye av metoden vi ikke kunne se noen av de populære utsiktene fra vinduene på bussen fordi de var gjennomvåt i vann som kaskaderte fra himmelen som en kran. Endelig ryddet regnet lenge nok til å se de lyse, Vegas-lignende lysene som viser ens visjoner om den viltvoksende metropolen.

Hong Kong Skyline fra flyet vårt

Vi inspiserte inn i vårt lille rom på New Kowloon Hostel i Mirador Mansions. Jeg antar at jeg må rydde opp i hva “herskapshusene” er for de som aldri har vært i Hong Kong. Mye losji er langt utenfor en backpackers budsjett i Hong Kong, så mange reisende og lokalbefolkningen velger å bo eller leie et rom i disse enorme bygningene. Det er to “herskapshus” i Kowloon -området Mirador -herskapshusene, der vi bodde, og Chungking Mansions. Disse ruvende strukturer kan skilte oppover 1800 mellomrom hver av forskjellige stadier av mugg og forfall.

Rommet vårt var faktisk ikke dårlig. Folk blir redde for å tro at alle områdene her er rotte -ridd, muggdekket cesspools, men i virkeligheten er det bare noen få steder som lar rommene deres falle under så forfall. Mange av de “hotellene” i herskapshusene har rene flislagte rom, med flotte bad og luftkondisjonering, men alle mellomrom deler den vanlige kule lukten som ser ut til å komme fra sprekkene i veggene og gulvet. Rommet vårt på New Kowloon var anstendig, hvis det er merkelig formet, med et par smale senger, luftkondisjonering, et bad og et vindu til utsiden. Men rommet hadde en takknemlig lukt som så ut til å gå bort da vi grøftet føttene luktende ark og putevar inn i gangen. Etter rommet vårt i Beirut kunne vi sannsynligvis være fornøyd i en slum.

det minste dusjrommet på nytt Kowloon Hostel
Vårt første rom på New Kowloon Hostel

Vi fikk god søvn og våknet om morgenen for å starte dagen. Til vår overraskelse hadde regnet ryddet og solen skinte! En beste dag for å inspisere den populære skyline og kanskje gå like mye som Victoria -høyden for å se utsikt over byen. Vi pakket tingene våre og gjorde oss klare til å gå ut for dagen, men vi fant snart ut at rommet vårt hadde blitt booket for natten, og at de ikke klarte å gi oss en annen. Vi dukket opp i løpet av Labour Day Holiday Time i Hong Kong, og det blir ekstremt travelt. Vi brukte de neste to timene desperat på å surfe på herskapshusene for et rotfri rom som vi hadde råd til. Heldigvis fant vi en som ble gitt i guideboken vår og inspiserte inn til kosmisk pensjonat. Rommet var ikke så estetisk behagelig som ny Kowloon, men det manglet lukten av skitten underklær, så vi var glade. Cosmic hjalp oss også med å ordne opp i Kina -visumet vårt som sparte oss lenge ved ambassaden. Vi måtte endelig gå ut og inspisere byen rundt klokka 11, da noen skyer hadde flyttet inn og ødelagt våre muligheter for å se synspunkter fra Victoria Peak. Ikke noe problem, det er så mye å opptre i Hong Kong, vi valgte nettopp et kart og la ut på byen. Først satte vi kurs direkte mot Hong Kong Island. Noen mennesker kan være sjokkerte over at Hong Kong faktisk består av en liten skjærgård på 234 øyer. Vi sjekket ut fire totalt sett, så jeg antar at du kan si at vi har mye delegert se i denne lille autonome staten. Vi hoppet på fergen som kostet oss $ 2 Hong Kong dollar på blekksprutkortet, og vi satte ut over det bølgete vannet i Victoria Harbor og satte til slutt foten på Hong Kong Island selv.

Hong Kong Island skyline fra Star Ferry Boat

Vi satte kurs direkte mot de sentrale mellomnivåene, det lengst dekkede rulletrappen i verden! Du hopper vanligvis bare på og starter klatringen opp bakken, hvis du vil gå til en bestemt gate for å handle, bare tråkker du av rulletrappen ved høyre veiskilt og fortsetter å gå. Det er faktisk en virkelig fantastisk (og enkel) metode for å inspisere området.

Nick på midtnivåer rulletrappen

Vi gikk av ved Wong Tai Sin -tempelet for å inspisere noe standard taoistisk design og kultur. Templet var interessant, men aromaen av 4000 pinner med røkelsebrenning endte opp med å være litt overveldende, så vi forlot templet for å finne litt lunsj. Vi tok en beslutning om å bare stoppe på den første travle restauranten vi så, som endte opp med å bli en god bit noodle suppebutikk. Vi gledet oss i måltidet med en velsmakende og rimelig San Miguel ($ 1), jeg antar at vi ikke er helt ute av Filippinene ennå.

Ma & Pa Cooking opp noen velsmakende nudler til lunsj

Neste gang tok vi toget over til det “trendy” området der alle kjøpesentrene og high fashion shopping er. Området var faktisk veldig hyggelig, travelt, men hyggelig. Det var musikk på gata, og et kunstshow -show med fattigdom som var ganske rørende. Vi snublet også over et ekstremt stressende gatemarked der de solgte alt fra hummer til griser ører. Fiskeseksjonen i markedet var spesielt interessant, de hadde alle slags havkryss å velge mellom. På dette tidspunktet rundt var vi ganske utmattede, vi hadde gått regelmessig i 6 timer og vi var klare for en hvile, så vi satte kursen tilbake til rommet litt.

fersk fisk og skalldyr å kjøpe på markedet

Etter en 30 minutters chill ut, slitt vi ut av de trange, hvite flisegrensene i vårt kosmiske rom, så vi satte kursen ut igjen. Denne gangen for å se om vi kunne skaffe oss et bord ved den minst kostbare Michelin -restauranten i verden. Ethvert individ som forstår om Gordon Ramsey, eller har matnettet hjemme, forstår at Michelin -stjernen er den største guiden til internasjonal fine servering. Vi dukket opp på Tim Ho Wan bare for å se en serie på 20 potensielle spisesteder. Det virket som om vi ville ventet på en stund, men heldigvis fikk våre forvirrede ansikter og hvit hud oss ​​(og de to andre turistene som ventet) foran på linjen. Vi kjøpte på gaten mens vi ventet ved å krysse av i bokser som var ved siden av ubeskrivelige kinesiske tegn. Heldigvis ga en lokal dame som også ventet i kø, oss en kort beskrivelse av oppvasken, og vi gikk inn i restauranten trygg på at vi tok noen gode valg. Vi satte oss ned og snart etterpå ble bordet vårt dekket med forskjellige, dampende bambusvevede retter.

nyter sum dim sum

Deilig svinekjøtt BBQ Buns på Michelin Star Restaurant
Noen var dumplings, andre var svake sum, andre var nudler og alle var deilige. Å være en av våre første “ekte” kinesiske matretter, kan det hende at vi ikke har vært i stand til å avgjøre om den fortjente en Michelin -stjerne, men det gjorde ikke noe, maten var lett, smaksrik og deilig. Vi forlot restauranten fylt til randen, vi måtte til og med legge igjen litt mat på bordet, og hele måltidet koster mindre enn $ 8 for oss begge! Nå kan vi si at vi har vært på en Michelin -stjerne restaurant, og fordi tipping er mot den lokale kulturen, kan vi si at vi ikke engang tipser. Gordon Ramsey spiser hjertet ditt ute.

morsomt tegn!
utenfor Michelin Star Restaurant

Vårtelen vår, kosmiske gjestehus på Mirador Mansions
krystalldesign ved et av kjøpesentrene

Opptatt kryss i Hong Kong

High end shoppingområde

Veggie Market på en sidegate i Hong Kong
stekte nudler med wontons

Nick spiser ved nudelbutikken i gaten
røkelse som brenner ved det buddhistiske tempelet

Liker du dette innlegget? Pin det!

Ansvarsfraskrivelse: Geiter på veien er en Amazon -partner og også tilknyttet noen andre forhandlere. Dette indikerer at vi tjener provisjoner hvis du klikker på lenker på bloggen vår og kjøper fra disse forhandlerne.