Gateway to Heaven: Tianmen Cave i Zhangjiajie, Kina

Da jeg nådde stedet, hadde jeg ingen mye mer energi.

Alt som var igjen av meg var en kraftig trang til å spise alt som krysser min vei. Den enorme steinete hulen som ruver over meg, selve grunnen til at jeg var i Tianmen Mountain i utgangspunktet, dukket opp for meg som en gargantuansk smultring. Heldigvis var det matboder som fôret en kant av reisende området. Ellers ville jeg også spist hulen. Jeg fulgte duften av det som luktet som stekte egg og longganisa (innfødte filippinske pølser). Selvfølgelig var det ingen Longganisa. Men den kinesiske versjonen smakte veldig på den. Med seks stykker boller (Siopao) utgjorde de mitt første måltid på dagen. Det var allerede over tre på ettermiddagen.

Pølse og boller! Disse mini-sausages smaker praktisk talt nøyaktig som Longganisa Hamonado. Til min glede!
Tianmen Cave blir ofte referert til som Gateway to Heaven

Etter det raskeste måltidet i livet mitt, så jeg endelig sjansen til å se på Tianmen Cave. Midtpunktet i Tianmen Mountain National Park, det er et naturlig hull som skjærer gjennom den ene siden av toppen. Ved 1520 meter over havet er det den høyeste naturlige buen i verden, og tjener kallenavnet “Gateway to Heaven.”

Hulen alene er 131,5 meter høy, 57 meter bred og 60 meter dyp. Men det var ikke alltid slik. Det pleide å være en vanlig hule. På det tidspunktet ble stedet kalt Songliang Mountain til år 263, da det ene ansiktet av stupet kollapset og skapte en dørlignende åpning. Navnet ble deretter endret til Tianmen, noe som antyder hellig. I dag har denne inngangsporten blitt en av de mest anerkjente strukturene i Hunan -provinsen.

Hullet er tilgjengelig gjennom en 999-trinns trapp som klatrer rett til bunnen av hullet. Ni er ett heldig tall i mange kinesiske kulturer. Veien som fører til dette stedet er Tongtian Avenue, en farlig svingete sti som fyller 99 ganger. I 1999 ble det iscenesatt en stuntutstilling, slik at flyene kunne fly gjennom hulen. Det var en viktig begivenhet som ble vitne til av 800 millioner mennesker gjennom en live -telecast.

Tianmen Cave (Gateway to Heaven) sett fra bunnen av fjellet!
En foss kaskader rett ved siden av den 999-trinns trappen til Tianmen Cave.
Meg og det enorme hullet. Ha ha.
Utsikt over Big Gate Road fra sluttpunktet, Tianmen Cave
Da jeg satt der og stirret på buen, begynte jeg å lure på om det ville være en god idé å fortsatt klatre til den høye ViewDeck. Det hadde vært en annen vakker stigning: ikke bare er trappene satt like ved en forsiktig foss, de møter også byen Zhangjiajie, vugget ved foten av en fjellkjede. Men det første tegnet på solnedgang vakte over hodet. Forslag om klippen badet i oransje lys, og minner meg om tiden. Valget var ganske tydelig nå. Jeg trengte å ta klokka 18:30 til Liuzhou.

Motvillig tok jeg vesken min og satte kursen mot bussterminalen og tok meg tilbake til byen. Hadde jeg hatt mye mer tid, hadde jeg holdt meg mye lenger. Det var synd at jeg reddet Tianmen Mountain for sist.

Tian menn shan kabel -TV -bil
Tian Men Mountain National Park,
Zhangjiajie, Hunan -provinsen, Kina

Inngangsavgift: CNY 258 (inkludert kabel -TV -bilturer)
Åpningstider: 08.00-18.00 (16:00 siste innleggelse)

Hvordan komme til Tianmen Mountain: Den nærmeste luftfartsporten er Zhangjiajie flyplass, men besøkende fra Filippinene kan fly gjennom Kuala Lumpur (AirAsia) til Wuhan eller Guilin. Fra Wuhan, ta en 9-timers togtur til Zhangjiajie City. Fra Guilin, ombord på et overnattingstog til Liuzhou eller Changsha, så en annen til Zhangjiajie (total reisetid er rundt 18 timer unntatt permisjoner). Fra Zhangjiajie Train Terminal kan Tianmen Mountain Cable TV-bilstasjonen nås til fots (rundt 10-15-minutters gange).