Det vi ikke forventet å finne i landet

The Cottage Restaurant i Scone, er NSW et av de stedene som overrasker deg. Med service, mat og atmosfære som ville være hjemme i hovedbyene, setter denne restauranten baren for Upper Hunter -regionen.

Og for deg City Slickers som ikke forventer annet enn Hay Bails for seter og Ute Tailgates for bord, her er hva landsbygda virkelig kan gjøre!

Som så mange landsbyer og landsbyer i Australia, Scone, har NSW en skjult hemmelighet som jeg skulle ønske at flere visste om. Faktisk har denne lille byen ganske mange triks opp ermet – men foreløpig, la oss bare fokusere på maten!

Fru Romance og jeg var i Scone nylig for den årlige Scone Horse Festival. Det høres litt tilfeldig ut til du oppdager at Scone (uttales som ‘Stone’ aldri ‘Skonn’) faktisk er det nest største hestestudssenteret i verden!

Bortsett fra å se denne Equine Extravaganza, var vi spent på vår utsjekking til Scones nyeste restaurant The Cottage. Et raskt blikk på nettet på menyen fortalte at dette skulle bli en kjøttfest og at tøyelige bukser skulle være dagens samtale.

Vi tok ikke feil.

Slutten av måltidet fikk oss til å svaie og svimle ned på hyttens fronthage sti med å heve våre fulle mage sammen med oss. Men la oss hoppe tilbake til begynnelsen av måltidet.

Stikk en Wayne og Garth Flashback … Flashback … Flashback …

Vi kommer inn i restauranten og den unge personalet velkommen med den typen entusiasme du bare finner i landet. Alle i Scones er så blodige vennlige!

Faktisk kommer sjefskokk og medeier Colin Selwood ut for å snakke og for å vise oss restaurantens hemmelige våpen: de har sitt eget kjøtt hengende og aldrende rom!

Stjernen i showet på restaurantens meny er absolutt storfekjøttet-uberørt og tørraldrende her på stedet. Men den virkelige divaen er Wagyu, som er et relativt nytt tilskudd til menyen her. Når vi satte oss ned, vannet munnen og magen min.

Med tanke på å spise så mye kjøtt som mulig, stemmer fru R og jeg på en delt entrée.

Etter det var det hver kvinne og mann for seg selv!

Hytta, scone

Entrée

Fra spesialmenyen hadde vi de ferske karamelliserte fiken med Jamon og Parmesan. Dette var veldig deilig – selv om vi bare ønsket at det hadde vært flere fiken. Det er faren for å dele en hovedrett jeg antar!

Fikenene var saftige og knasen fra karamelliseringen danset med den myke jamon og bittet fra den gamle parmesanen.

Strømnettet

Fru Romance rullet opp ermene og satt fast i 400G mørbrad på beinet med håndskårne chips og en Café de Paris -smør som fikk meg til å ville lansere et raid på kjøkkenet med en skje!

Biffen ble kokt perfekt, og velsmakende chips var knasende og myk samtidig.

Jeg måtte bare ha Wagyu -brisket fra spesialmenyen – selv om jeg tror de kanskje gjør dette til en permanent inventar i a la carte snart. Den er dampet i 5 timer og deretter ferdig på en chargrill.

Brisket var så mørt at en liten del faktisk falt av på vei fra kjøkkenet. Dette kjøttet er øyne-rullende rygg-i-hodet deilig. Jeg vil si at det er den beste biffen jeg noensinne har hatt.

Maispolentaen, som hadde maisbiter gjennom den, var kremet og deilig. Og den røykfylte rødbeterpuréen var et veldig smart tilskudd. Toppmerker for denne retten!

Vi hadde også en side av grønnkål, organisk quinoa og rødkål slaw med karamellisert pekannedressing, som klarte å være frisk, sunn, overbærende og fylling på en gang.

Dessert

Allerede full, men opptatt av å ta serverens anbefalinger, gikk vi inn i søtsaker med litt glasert øyne.

Fru Romance ble solgt på Pavlova. Den så ikke så stor ut da den kom, men den overdådige kremen og den faste marengsfyllingen gjorde susen.

Jeg gikk for saltet karamellis og mørk sjokoladesorbet bombe. Jeg valgte klokt. Gooy, frodig, men likevel kjølt og friskt, dette var en virkelig fryd. Jeg er vanligvis ikke en søt eater, men dette var utmerket.

I øyeblikkene mellom glade munnfuller under middagen, tok vi inn omgivelsene våre. Hytta har blitt renovert vakkert, men den tradisjonelle estetikken fra 1860 -tallet har blitt holdt intakt.

Å kunne skille seg ut på Scones Main Street er ingen mening; storheten til Art Deco -fasadene som fører gaten er mest imponerende. Til og med den gamle borgerkinoen, som har falt i bruk og nedslitt, beholder sin gamle skjønnhet som et av de slående landsmonumentene.

Det var så mange gode poeng til måltidet vårt på hytta. Profesjonaliteten til personalet, kvaliteten på maten, den herlige atmosfæren-det var en stor gruppe mennesker som koser seg her, en eldre mor og hennes voksne sønn som spiste der, et ungt par på en date over veien … det var en fantastisk blanding av lånetakerne og ikke et ulykkelig ansikt blant dem.

Hytta, Scone, NSW

Perfekt for: Romantisk måltid for 2, som fanger opp gamle venner, et familiemåltid – selv om det bare er deg og mamma!

Åpent: Kun tirsdag-kun middag. ThuRS-SAT-Lunsj og middag

196 Kelly st
Scone
NSW

W: thecottagescone.com
FB: @TheCottagesCone
IG: @TheCottagesCone

Det er så mange faktorer som gjør byen og landet så forskjellige steder – men det er en ting som alltid vil trekke dem sammen. god mat. Og hvis det noen gang var en perfekt grunn til å flytte til Scone, NSW, ville dette være det!

Hva er den beste biffen du noen gang har hatt? Har du noen gang besøkt et sted bare for å oppdage en spisestue du ikke forventet? Fortell oss i kommentarene!

Bilder av fru Romance ved hjelp av et OM-D E-M5 Mark II Olympus Camera.